De voorbereiding

Een pedagogisch medewerker van het KDV loopt om 7:15 een nog lege school in. Een fijn, maar ook een gek moment van de dag. De stilte van de morgen is een groot contrast met de levendigheid die er de rest van de dag heerst. Even de vaatwasser leegruimen, de droger aanzetten, speelgoed klaarzetten… oftewel, voorbereiden op de komst van de kinderen.

Goedemorgen!

Om 7:30 druppelen de eerste kinderen de KDV-groep binnen. Ook de kinderen van de voorschoolse opvang starten de dag in dit lokaal. Zij eten nog een boterham of spelen met de kinderen van de dagopvang. De leerkrachten van de school komen even langs om gedag te zeggen.

We zijn compleet

Het is gedaan met de rust in school. De kinderen komen vanaf 8:15 de school binnen, kleuters hangen hun jassen op, komen nog stiekem even knuffelen met hun jongere broertje of zusje op het KDV. En de peuterspeelgroep begint te leven. De kinderen van de voorschoolse opvang gaan naar hun klas. De laatste kinderen van de dagopvang komen binnen. Tot 9:30 uur spelen we vrij, komen er nog kinderen binnen en bereiden we het fruit moment voor.

Samenwerking met juffen en meesters

De dag verloopt hier verder niet anders dan op een ‘normale’ kinderopvanglocatie. Toch verschilt deze locatie van de rest. De leerkrachten van school zijn onze naaste collega’s. We overleggen samen, praten samen en delen samen. Zij en wij kennen de kinderen, hun ouders en broertjes en zusjes die al op school zitten.

Doorgaande leerlijn

Feestdagen en bijzondere momenten vieren we samen. De pedagogisch medewerkers helpen tussen de middag als pleinwacht. En er is een doorgaande leerlijn. Op een ontspannen en laagdrempelige manier maken kinderen vanaf 2 jaar kennis met deze leerlijn. Zodat straks, wanneer zij naar school gaan, deze leerlijn kan worden doorgezet. Kortom, we werken samen en laten de werelden zoveel mogelijk samenkomen.

Vertrouwde omgeving

Het is fijn om te zien dat het voor de kinderen geen grote stap meer is om naar school te gaan. Ze gaan alleen een deurtje verder. Het gebouw, de mensen en de omgeving zijn bekend en vertrouwd voor ze. En voor ons als pedagogisch medewerkers is het fijn om de kinderen, die je zo lang om je heen hebt gehad, te zien doorgroeien van kleuter naar schoolkind. Zo blijven ze stiekem toch nog een beetje bij ons!